Yangshuo - nu

9 mei 2010 - Nanning, China

Daar ben ik weer!

Ik probeer jullie toch zoveel mogelijk op de hoogte te houden en ondanks dat er vandaag zoveel gebeurde en ik zoveel gedaan heb, heb ik toch nog even de tijd gevonden achter een computer te kruipen voor een half uurtje!

Ik zal jullie later nog wel meer vertellen over mijn tijd in Yangshuo, Guangzhou, Hong Kong en Macau (goh dat is nog best een groot gat in mijn verhaal!) aangezien ik het bestwel zat ben om zo achter te lopen. Heel kort samengevat:

Yangshuo heb ik vrienden van Fran en Darren leren kennen, Luke en Clare, veel gefietst (zwaar verbrand toen overigens waar ik nu nog de gevolgen van kan zien) en ook een hele aardige Australische vrouw die mij uitgenodigd heeft haar in Australie op te komen zoeken ontmoet plus nog heel wat andere leuke mensen. Yangshuo was echtwel een van de hoogtepunten in China denk ik, maar dat ligt 'm niet specifiek in 1 ervaring maar meer het feit dat ik in zo'n klein dorpje verbleef waardoor ik echt meer in contact kwam met lokale bevolking. Vooral ook de vrijheid van de fiets was heerlijk! En ik heb echt nog nooit zulke prachtige natuur gezien maar daarvoor verwijs ik jullie door naar mijn foto's, zie de link onderaan dit bericht!

Guangzhou was onderhoudend, ben er niet heel erg weg van maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken met de nachtbusrit die ik die 's nachts vanuit Yangshuo nam. Dat was hobbel-hobbel, toeter-toeter en dus helemaal geen slaap. Ik had maar 1 dag om de stad te verkennen, het weer was gelukkig goed en heb die dag veel gedaan ondanks de moeheid. O.a. een groot park bezocht en een heel oud graf van een Chinese keizer. Die avond trouwens ook slang gegeten!

De dag erna nam ik de trein naar Hong Kong (waarin ik overigens twee  Nederlanders ontmoette die urban planning studeerden, toevallig!), wat maar 1 uur en 3 kwartier was! Hong Kong bleek echt een geweldige stad te zijn, een bruisende stad en prachtige natuur zo vlakbij elkaar, ik voelde me ook direct thuis. Eindelijk eens een wat meer Westerse stad en hoe prachtig ik China ook vind, het is ook wel lekker om even stoom uit te blazen. Ook daar weer leuke mensen leren kennen en ook weer met Chispa afgesproken. Ik ga niet teveel in details treden maar ondanks dat de vonk er op zijn zachtst gezegd nog zeker was/is, hebben we na heel veel praten toch nog steeds de conclusie getrokken dat het gewoon niet kan, ik ben lang op reis en we willen ook andere dingen in het leven. Vind het jammer dat het zo gaat maar het kan gewoon niet anders!

Na een week Hong Kong ben ik samen met een andere Nederlandse jongen waarmee ik ook in HK optrok naar Macau gegaan voor een nachtje. Wat een bizarre stad! We kregen zelfs sms'jes met advertenties van casino's! Blij dat ik er geweest ben en het voelt ook erg Europees aan met alle Portugese invloeden maar ik voelde me er lang niet zo thuis als in Hong Kong. Nu weet ik tenminste ook dat Las Vegas waarschijnlijk niets voor mij is!

---

Tot zover de geschiedenisles. Vind het jammer dat ik zoveel dingen oversla waar ik jullie nog zo graag over zou willlen vertellen maar anders kom ik nooit meer aan de rest toe. Ik ben afgelopen donderdag vanuit Macau richting Nanning, Guanxi vertrokken (Mark, de Nederlander, ging terug naar HK om de volgende dag naar Maleisie te vliegen). Helaas heeft Macau of haar buurstad die wel in China ligt geen treinstation dus was ik gedwongen om wederom een nachtbus te nemen.

Iets beter geslapen die keer maar nog steeds niet veel. Lekker moe dus een hotelletje gevonden en die dag (vrijdag) een beetje een rustdag genomen na de lange busrit en om alles wat ik tot die tijd meegemaakt heb even te verwerken. Gewoon doelloos wat door Nanning gewandeld en het was wel weer even wennen na het Westerse Macau en Hong Kong! Vroeg naar bed gegaan die dag want ik wilde de volgende dag naar de op een na grootste waterval ter wereld, de Detian Waterfall op de grens tussen Vietnam en China!

Goed, ik had me een beetje verslapen de volgende morgen en ik deed het lekker rustig aan (moest ook nodig mijn tas herindelen om ruimte te besparen) dus uiteindelijk zat ik pas half 1 in de bus, en dat met een rit van 3,5 uur. Op de bus leerde ik een Chinese architect/engineer (ben er nog steeds niet achter wat 'ie nou precies deed) kennen die een beetje Engels kon. Omdat het al laat was besloot ik ter plaatse te overnachten en de watervallen de volgende dag te bezoeken. Uiteindelijk nodigde hij mij uit bij hem te logeren en we zijn met hem en een heel stel collega's gaan zwemmen in de rivier (ik heb foto's maar kan ze nu niet uploaden!) en 's avonds naar een nabijgelegen dorp gegaan en veel gegeten en drankspelletjes gedaan.

Dat was dus gisteren en vandaag was ook wel een volle dag! Vannacht sliep ik erg slecht en toen 's ochtends de wekker ging voelde ik me ontzettend misselijk. Bleek dus dat ik een voedselvergiftiging had opgelopen en de hele ochtend kwam het er van alle kanten weer uit. 's Middags voelde ik me weer een stuk beter en hebben de architect en iemand van de security me met de motor naar de watervallen gebracht! Met zijn 3en dus op een motor, Aziatischer kan het niet worden! Wel heel vet en ik heb ook even mogen rijden, yeah! De waterval zelf was echt prachtig en ook het idee dat je Vietnam aan de overkant ziet is erg leuk, ik ben ook nog even naar de grens geweest waar je zelfs een klein stukje de grens over kunt, ik ben nu dus al in Vietnam geweest! Het was alleen wel gigantisch warm, waardoor ik niet te lang gebleven ben. Op de motor weer terug naar het verblijf en daar weer afscheid genomen van iedereen. Wel heel leuk was dat ze daar dus een heel dorp aan het maken zijn en dat een aantal van de mensen die daar werkten dus stedenbouwkundigen waren, mijn studie blijft me achtervolgen! Zelfs nog een afscheidscadeautje meegekregen, een heel boek over wat ze daar aan het maken zijn. Zulke aardige mensen!

Op de busrit terug naar Nanning had de bus trouwens een vrij ernstig ongeluk. Niemand in de bus raakte gewond maar we reden een motor aan en de man op de motor kon pas na een half uur worden opgepikt door een ambulance. Niemand sprak Engels dus ik weet niet precies hoe het gebeurde maar het was een flinke klap. De buspassagiers werden door een vrachtwagen naar een nabijgeleden dorp gebracht waarvanuit we een bus naar Nanning konden nemen. Best heftig!

Nu dus net aangekomen en vannacht slaap ik waarschijnlijk bij iemand hier in Nanning, die ik via couchsurfing (google maar, ik heb geen tijd meer!) heb leren kennen. Spannend! Morgen ga ik dan als alles meezit naar... Vietnam!!!

Groetjes,

PS De foto's, alles van Chengdu tot aan halverwege Hong Kong!http://s77.photobucket.com/albums/j59/Yoochem/World%20of%20Warcraft/China/

1. Daan:
    9 mei 2010
    Mooie foto's, en geen katten eten in Vietnam he! ;o
  2. Pim:
    10 mei 2010
    Al die foto's met dat mooie weer... En ons staat zogezegd 'een matige zomer' te wachten. Jaloers!

Weer leuk om even bij te lezen :)

PS: Deze vond ik echt super gemaakt!
  3. Wander:
    11 mei 2010
    hey man, ziet er goed uit, al zoveel mee gemaakt en nu pas naar 2e land ;), deze week boek ik me tickets Thailand naar alle waarschijnlijkheid! miss lopen we elkaar wel tegen het lijf. Blijf mooie verhalen schrijven dan lijkt het voor ons ook nog een beetje vakantie, of reis ;)

tjooo
  4. Chris:
    12 mei 2010
    Wel foto's maar geen verhaal over panda's? ^^

Katten eten NomNomNom, krijg direct trek
  5. Margrethe:
    12 mei 2010
    Seriøst, kan du slutte å skrive så langt! Det er slitsomt å lese så mye nederlandsk på en gang, når man ikke engang kan nederlandsk! Men fint å lese at du fortsatt har det bra : )

Looking forward to my next email from you! : D (and next blog post ofc)
  6. tijl:
    16 mei 2010
    Klinkt nog steeds erg leuk! Ga je nog naar Thailand hierna, vanwege de rellen?

tijl
  7. Ray: