Voor strand en drank

27 juli 2011 - Perth, Australië

G'day everyone!

Helaas was de volgende dag (zie mijn vorige bericht) het internet er thuis uit gefloept, waardoor ik het volgende bericht een beetje heb moeten stellen. Inmiddels ben ik uit huis getrokken (laatste huur betaald) en logeer nu bij wat vrienden, heb al m'n bezittingen in de auto gepropt en ben bijna klaar om te vertrekken. De komende dagen heb ik elke avond een feest (verjaardagen & andere vrienden die vertrekken) en dan zondag is het dan eindelijk  mijn beurt om Perth voorgoed te verlaten! Samen met twee anderen (het wordt krap in dat kleine autootje maar het wordt ook een avontuur!) rijden we dan naar noord Australie om daar werk te zoeken. Heb er zin in!

Ik ga proberen de komende dagen zoveel mogelijk nog hier online te zetten. Of ik het hele verhaal kwijt kan weet ik nog niet, maar ik ga het proberen, zij het misschien wat ingekort. Ik moet ook nog wat voorbereidingen maken voor de grote road trip en natuurlijk heb ik die feesten nog, maar gelukkig heb ik net eergisteren mijn laatste dag bij Avis gehad. M'n baas heeft zelfs nog taart gekocht als afscheid, ik ging dus wel met een goed gevoel weg!

Goed, terug in Thailand. Dezelfde avond dat ik aankwam in Krabi boekte ik een boot naar Ko Phi Phi. De morgen erop werd ik door een tuk tuk opgepikt die mij naar de haven bracht. Mijn fiets ging niet mee, die liet ik achter bij het gasthuis; Ko Phi Phi is zo klein dat er zelfs geen auto's zijn. Tijdens de rit kwam ik in gesprek met een van mijn mede passagiers, een Frans-Canadese meid van rond mijn leeftijd. Op de boot ontmoetten we nog een Amerikaanse van rond de 30 en een Noorse van ongeveer 40, en toen we eenmaal op het eiland aankwamen zochten we gezamenlijk accommodatie op. Uiteindelijk vonden we dan een stel splinternieuwe hutjes aan zee met uitzicht over de hele baai, prachtig!

De dagen die volgden bestonden vooral uit veel feesten, aan het strand luieren, lekker uit eten gaan en het eiland een beetje verkennen. Een van de dagen huurden we samen met wat anderen, zodat we een groep van 8 vormden, een kapitein en een bootje die ons naar het nabijgelegen Ko Phi Phi Le bracht. Hebben jullie de film 'The Beach' gezien? Dat is dus geflimd op die piepkleine onbewoonde eilandje waar we nu heen gingen. Helaas is het een en ander blijkbaar veranderd nadat Leonardo DiCaprio het eiland verliet; blijkbaar heeft iemand het geheim verklapt. Of er zelfs een film van gemaakt. Want het was weer eens propvol toeristen! We voeren de baai binnen, zagen alle boten en hordes, namen drie foto's en vroegen de kapitein om ons ergens anders heen te brengen. Wel moet ik hier bij zeggen dat het water wel het mooiste, azuurblauwe zeewater was dat ik ooit gezien heb. Gelukkig gold dat ook voor het volgende plekje waar de kapitein ons heen bracht, een klein ingesloten strandje aan de andere kant van het eiland. Er was 1 ander klein bootje, en dat was alles. En het was er fenomenaal mooi! Gelukkig waren duikbrik en snorkels inbegrepen dus doken we allemaal het water in en kwamen er alleen uit om wat te lunchen een ruim uur later. Later gingen we nog naar een ander baai, zonder strand maar met hetzelfde prachtige water en laat in de middag voeren we weer terug naar Ko Phi Phi, om die avond weer uit te gaan.

De feesten op het eiland waren echt te gek, de alcohol vloog je om de oren en als het al bijna niets kostte dan was het gewoon gratis. Vuur spinners (of fire spinners, weet iemand een Nederlandse vertaling?) die hele shows gaven en het hele strand beladen met bars. Wat vrienden van de Frans Canadese voegden zich ook bij onze groep voor een paar dagen en we ontmoetten elke avond ook een stel hele toffe Thai, waar ik dan ook gelukkig weer mijn Thai mee kon oefenen. Zo was er ook de gekke tattooist waar we een hele nacht bij in de zaak zaten, gitaar spelen en veel grappen maken. Echt een heerlijke tijd!

Na Ko Phi Phi gingen we met ons groepje nog een dag naar een nabijgelegen schiereiland, waar het de eerste dag alleen maar regende en dus niet veel te doen was, gelukkig was het de volgende morgen weer zonneschijn en was het strand ook hier fenomenaal!

Uiteindelijk splitsten we dan na nog een gezamelijke nacht in Krabi weer op, de anderen gingen naar het noorden terwijl ik mijn reis zuidwaarts voortzette. Maar niet voordat ik weer van kust wisselde, ik had gezien wat ik wilde zien hier en wilde graag terug naar de (minder toeristische) oostkust. Een blik op mijn kaart leerde me echter dat het zo'n twee dagen fietsen zou zijn naar Nakhon Si Thammarat; een stad iets ten zuiden van Surat Thani, de stad waarvan ik eerder naar de westkust vertrok. Aangezien daartussen niets was waar ik erg naar uitkeek besloot ik mijn fiets voor de verandering op een bus te gooien (nouja, ik legde hem heel voorzichtig in het laadruim dan) en in plaats van twee dagen was ik twee uur later daar.

Erg leuk was trouwens het hotel dat ik in die stad vond. Het was dit keer geen klein, gammel gasthuis of een hostel, maar een, naar mijn maatstaven, redelijk luxeus hotel. Ik kreeg een kamer op de hoogste verdieping met uitzicht over de hele stad. Was ik ineens van plan niet meer op zo'n krap budget te leven? Nee hoor, ik betaalde er in totaal 10 dollar voor! Een goede tip uit de Lonely Planet zou ik zeggen =)

Meer in het volgende bericht!

Jochem.