Vietnam!

23 mei 2010 - Hanoi, Vietnam

Xin Zhou (sin dzjou) allemaal!

Na een paar weken stilte weer even een berichtje! Ik zit nu in weer Hanoi voor de laatste avond, morgen vertrek ik. De manier waarop is er een die de moeite waard is om te vertellen maarrr daar kom ik verderop in dit verhaaltje op terug! Ik heb weer zoveel gedaan en zoveel mensen ontmoet de laatste weken dat ik zal proberen er een mooi verhaal van te maken maar ik weet nu al dat ik bepaalde zaken weg zal moeten laten, en het is zo moeilijk om te bepalen wat ik wel en niet op moet schrijven!

Goed, ik zal proberen zoveel mogelijk te vertellen als ik kan. Maandag de 10e van mei kwam ik dan met de bus uit Nanning aan in Hanoi. Op de bus had ik een aantal Chinezen leren kennen, die weer een Vietnamees kende die me weer aan haar vrienden voorstelde en voor ik het wist had ik al aardig wat contacten opgebouwd in Hanoi. Zo ben ik dinsdag met een Vietnamese meid achterop de  motor door Hanoi gereden en heeft ze me een aantal mooie dingen laten zien, zoals de Temple of Literature, de eerste universiteit van Vietnam (bijna 1000 jaar oud) en verder nog gewoon door de stad gelopen en de sfeer geproefd.

Vorige week woensdag ging ik naar Sapa, een prachtig bergdorpje in het noorden van het land waar ik een motortour (motorrijbewijs heb je niet nodig in Vietnam) van een paar dagen door de bergen deed, ik kon dus eindelijk eens zelf motorrijden en het was echt ongelofelijk gaaf! De mensen daar kleden zich allemaal nog in zeer traditionele kleren die echt prachtig zijn en ze zijn ook ontzettend vriendelijk! Ik was ook echt helemaal weg van de motor (sommige mensen thuis weten vast wel dat ik nog altijd graag mijn motorrijbewijs wil halen) en heb toen ik weer terug was dan ook wederom eentje gehuurd in de stad. Het is hier echt een chaos in het verkeer (nog nooit zoveel motoren gezien!) maar als je er zelf in zit is het prima te doen.

Maandag ging ik weer weg van Hanoi voor een paar dagen naar Halong Bay, een van de mooiste baaien ter wereld! Daar een Filipino ontmoet die ik ook in Sapa al leerde kennen en aangezien hij een gitaar bij zich had hebben we (samen met een Israelier) echt veel samen zitten spelen en zingen en veel mensen op de boot (waar we ook op overnachtten) vermaakt! Verder grotten bezocht, gekayakt tussen drijvende dorpjes, een berg beklommen op blote voeten (veel modder en glibberig maar met flipflops is het nog moeilijker!) en, jawel, met een motor rond het eiland gereden, zo ongelofelijk gaaf allemaal!

Eenmaal weer terug in Hanoi was ik om: ik wil een motor! Veel verhalen van mensen gehoord die van Hanoi naar Saigon of vice versa zijn gereden en als ik het op zo'n manier breng klinkt het wellicht gek maar ik ga vanaf morgen hetzelfde doen! Ik heb de afgelopen dagen veel voorbereidingen gemaakt, kaarten en meer gekocht, nog meer met mensen gepraat, ideeen opgedaan voor een route en het allerbelangrijkst: ik heb een motor gekocht! Foto's volgen nog (kan ze hier niet uploaden) maar voor wie wil googelen: het is een gemodificeerde Russische Minsk Sports. Ook veel aan lopen sleutelen afgelopen tijd, geschilderd, rek opgezet, naar een garage gebracht voor een complete checkup en ik ben nu dan eindelijk klaar om te gaan!

Verder echt zoveel leuke mensen leren kennen: het is hier nog makkelijker dan in China omdat veel meer mensen Engels spreken! Om even wat namen te noemen die ik nooit meer zal vergeten: Yang Hui, Le, Linh, Josef, Harry, Thai, Huen, Rod, Anna en verder nog zoveel mensen waar ik een leuke tijd mee heb gehad maar de naam van ben vergeten (probeer het maar eens, elke dag nieuwe namen onthouden! Ik onthoud mensen dan ook veel makkelijker a.d.h. van hun nationaliteit tegenwoordig ;-) ).

Morgenochtend vertrek ik dan samen met Marcus, een Duitse jongen die ik hier ontmoet heb en hetzelfde plan had, naar onze eerste bestemming: Mai Chau! Ik kan echt niet wachten, de vrijhheid die zo'n motor geeft is ongelofelijk en al verwacht ik wel problemen onderweg (oude maar prachtige machine), ik denk echt dat het een fantastische ervaring wordt!

~

Ik denk dat dit wel grotendeels maar heel grof samenvat wat ik allemaal gedaan heb, ik heb echter nooit het gevoel dat ik mijn ervaringen eer aan doe met wat ik opschrijf! Alles wat jullie verder nog moeten weten is dat ik echt een fantastische tijd heb, thuis totaal niet mis (sorry!) en verder op wat schrammetjes na nog helemaal gezond ben! Nu ga ik weer even terug naar mijn motor om wat onderdelen nog even op te poetsen en dan maar naar bed om de volgende ochtend vroeg te vertrekken!

Dam Bhat! (ofzoiets, mijn Vietnamees is nog een beetje gebrekkig)

1. San:
    23 mei 2010
    Hey Jochem!

Echt super dat je in Vietnam bent aangekomen, en beter dat je het daar ook naar je zin hebt! Ik wilde daar ook op een motertje rijden, maar daar kwam niet echt veel van te pas.

Misschien nog een paar tips om te bezoeken:
    -Langs de kustlijn lopen super mooie geasvalteerde wegen, die zijn echt heel mooi om over te rijden en te genieten van de natuur.
    -Hue, één van de mooiste en oudste steden van Vietnam. Zeker de moeite waard om daar een kijkje te nemen.
    -Da Nang, de stad waar je lekker kan genieten op de witte stranden met palmbomen. Let op: ga niet tussen 11 uur en 2 uur zwemmen, je verbrandt er super snel!
    -Hoi Anh, een klein dorpje nog helemaal intact gebleven in de oude vietnamese stijl. (Is goed per motorfiets te bereiken 2 uurtjes rijden ongeveer)
    -Ho Chi Minh City (mijn geboorte stad), de moderne stad van Vietnam. Als je lekker wilt uitgaan is dat de stad waar je naar toe moet.
    -Cu Chi Tunnels, ligt vlak bij Ho Chi Minh City, zijn heel inspirerend en indrukwekkend om naar toe te gaan. Daar vindt je nog veel sporen van de oorlog die daar heeft gewoed.

Hopelijk vermaak je je nog in Viet Nam. En geniet van de lekkere Nem (loempiaas) en Mee(noodles)!

Gr.San
  2. Chris:
    24 mei 2010
    Je had al verteld over je motor aan me, echt heel cool :) Succes met de rit :)
  3. Inez Sales:
    Dag Jochem,

Net je website uitgebreid gelezen en bekeken. Geweldig om in je verhalen te lezen wat je allemaal meemaakt en te zien op je foto's in welke prachtige natuur en cultuur je vertoefd. Zelfs een motor heb je gekocht! Rob heeft net het boek 'Zen en de kunst van het motoronderhoud'(een klassieker uit de 70er jaren)weer eens gelezen. Dat zou je nu ook goed van pas komen, wie weet is het nog ergens in het engels te koop in een van de landen die je nu bezoekt.
    Nog bedankt voor de mooie kaart die je schreef in de trein op weg naar Shanghai. En die leuke meid heb ik vast herkend op een van de foto's. Inderdaad een leuke meid!
    Hartelijke groet, ook van Rob, Bart, oma Geerts en een poot van Teun.
  4. Nienke:
    24 mei 2010
    wow, dat is echt enorm tof! kom je ook op die motor terug naar nederland uiteindelijk? xD
    het lijkt mij ook een van de gaafste dingen om te rijden, maar wordt het niet enorm warm? of doe je geen motorpak aan enzo? :P
    wel voorzichtig doen he, we willen je graag in 1 stuk terugkrijgen :D

ik heb je kaartje gehad trouwens, echt awesome! had je nog willen smsen maar dat is er een beetje bijin geschoten :P thank you!!
  5. Ine v/d Barreboks:
    24 mei 2010
    Hé Jochem...wat ontzettend leuk dat jij nu ook in Vietnam bent..zoals je weet hebben wij er ook drie weken rondgereisd en het was in één woord FANTASTISCH.....natuurlijk reis jij op een andere manier dan dat wij hebben gedaan maar de dingen die je beschrijft hebben wij ook gezien en gedaan....
    Wij hebben ook een aantal dagen een motor gehuurd en het is gewoon weg gekkenwerk maar ohhhh WAT is het leuk!!!!
    First come, first go......dat is de regel en zolang je dat in je achterhoofd houdt komt alles goed....
    Je krijgt wat tips van een dame hierboven en ze heeft helemaal geljk....Hoi An is zéér zeker de moeite om te gaan kijken ik heb daar een dag een kookworkshop gedaan en ook dat is erg leuk om te doen...

Ik had al gehoord van je vader dat je het erg naar je zin had maar als ik de verhalen lees dan komt het helemaal goed.....denk je dat je ooit nog terug komt???
    Hou je goed en geniet van je avontuur...dit ga je de rest van je leven onthouden....

Groeten, Ine
  6. Heather:
    27 mei 2010
    Nou, wij missen je wel ;)
  7. Margrethe:
    27 mei 2010
    Hey! How are you? : ) Right now I'm watching Holland's Eurovision song, and I'm just like WTF? :P Dutch people are crazy! I'm btw traveling to UK tomorrow for two weeks. Really looking forward to it! : ) I'm really looking forward to my interrail in a month as well! Enjoy Vietnam! :)
  8. Thomas:
    heuujj broertje,

bedankt voor je kaart man. goed om te lezen dat je t naar je zin hebt! lekker op een motor scheuren en leuke dames ontmoeten, dat lijkt me ook wel wat :)
    veel plezier verder nog,

thomas
  9. Daan:
    28 mei 2010
    Fijn dat je het nog steeds naar je zin hebt en niet aan hijmwee lijdt. Keep it up
  10. Per:
    31 mei 2010
    Ha Jochem!

Ik wil zelf volgend jaar ook gaan reizen maar ik vroeg me af hoe ik dat in godsnaam allemaal moet gaan betalen! Jij hebt geen werkvisum neem ik aan? Hoe doe je dat dan? Ik heb al wel redelijk wat gespaard maar ik ben er niet zeker van dat het genoeg is om een half jaar tot een jaar te kunnen overleven in Azië.

Cheers,

-Per
  11. Jochem:
    1 juni 2010
    Hey allemaal!

Even een kort berichtje om jullie gerust te stellen: ik leef nog en heb nog steeds een fantastische tijd! De motor doet het echt fantastisch op een enkel incdent na maar daar vertel ik later meer over.

Even in reactie naar jullie reacties:

San & Ine, bedankt voor jullie tips! Helaas is het hier te heet (meer dan 40 graden in de schaduw!) om echt veel langs de kust te rijden al hebben we dat vandaag wel veel gedaan, prachtig! Straks rijden we wat meer de bergen in maar nu schuilen we even voor de hitte. Hoi An ga ik over een paar dagen heen na Hue en Danang, ben benieuwd! Oh en trouwens San: de pho is toch echt mijn favoriet (of wat dacht je van de ricesoup with ricefield eels? Zou niet misstaan in een fearfactor aflevering maar het is onzettend lekker!)

Nienke, heb wel een dikke helm, motorpak niet. Het is er te warm voor en veel harder dan 60 km/u ga je toch niet op de Vietnamese wegen tenzij je suicidaal bent! En graag gedaan ^^

Margrethe, hope you're able to follow what I'm saying in Dutch but thanks anyway for keep posting comments :D Have fun with the interrail (you will)!

Per: ik werkte vanaf m'n 14e en heb veel gespaard, verder gebruik ik een deel van een erfenis en heb veel spullen verkocht. Azie is ontzettend goedkoop though (complete maaltijd: ongeveer 1 tot 4 euro, bed prive/dorm: rond de 4 euro/nacht, duurste is leuke dingen doen zoals een motor kopen ;) ). En ik ga trouwens misschien nog wel ergens werken, vooral in China vliegen de joboffers je om de oren! 1 laatste tip is vooral om gewoon te gaan en niet te twijfelen :D

Rest: bedankt voor jullie reacties & ik ga er weer vandoor (ijs eten & op de motor naar Khe San!)
  12. bart:
    4 juni 2010
    Ga zo door Jochem!! je verteld echt fantastische interessante verhalen! en nog wel een motor en sleutelen, je maakt me wel een beetje jaloers hoor, nee.. ik vind het heel fijn voor jou allemaal vriend! en dankzij jou verhalen kunnen wij ook een beetje stiekem meereizen!!
    Geniet er van!!
  13. Linh:
    5 juli 2010
    Chao em,
    Got no idea what u wrote in Dutch. Anyway, hope you have a great time