Inpaklijst

21 maart 2011 - Perth, Australië

Een tweede bericht, om te bewijzen dat ik mijn log echt nieuw leven in wil blazen. Maar even wat anders dan een reisverhaal dit keer.

Egoistisch als ik ben (kuch kuch) schrijf ik dit voornamelijk op voor mezelf, maar misschien dat anderen er ook wat aan hebben. Tijdens het het maandenlange reizen heb ik constant spullen uit mijn bagage verwijderd of toegevoegd. Soms kwam ik erachter dat ik iets al maanden niet gebruikt had. Weg ermee! Af en toe ontdekte ik ook dat ik regelmatig iets nodig had dat ik niet had. Naar de winkel! Zo heb ik langzaam de inhoud van mijn rugzak veranderd. Dat betekent niet dat de manier waarop ik mijn rugzak nu gevuld heb perfect is. Nu heb ik even een pauze van het reizen, maar straks ga ik weer verder en reken maar dat ik dan weer aanpassingen maak.

Deze manier van reizen is trouwens niet voor iedereen en ik denk eigenlijk dat maar heel weinig mensen het zouden kunnen of willen. Ik zou zelf niet eens op deze manier reizen als ik niet zo lang weg zou zijn. Langzamerhand werd ik namelijk steeds lichter en lichter bepakt!

Ik begon mijn reis met een 45 liter rugzak, een flink formaat maar zeker een stuk kleiner dan wat de meeste reizigers meezeulen (gemiddeld zo'n60 tot 80 liter, wat vaak neerkomt op gemiddeld 15kg op je rug)! Mijn rugzak was ook nog eens niet vol. Dat had twee redenen: mijn eerste vlucht, met Ryanair, wilde ik mijn rugzak als handbagage meenemen om geld te besparen. Niet alleen voor die vlucht, maar ook voor de vele vluchten die zouden volgen (uuh, welke vluchten, denk ik nu). Dus vouwde ik mijn tas in, zodat er geen lege ruimte was en mijn tas officieel klein genoeg was voor de strenge regels die Ryanair hanteerd voor handbagage. De andere reden was dat ik bang was dat ik wellicht spullen vergeten was (ik had destijds geen flauw benul wat ik nou wel en niet nodig zou hebben op een wereldreis) en dus wellicht extra ruimte nodig zou hebben in mijn tas.

Ik herinner me nog dat Chispa en Elle (herinneren we ze nog?) al in Beijing commentaar leverden op mijn tas, dat ik zo weinig mee had! Ze zouden me nu eens moeten zien... In China was ik helemaal overrompeld door de cultuurverschillen, de taalbarriere, het feit dat ik alleen door zo'n vreemde wereld reisde, dat ik (begrijpelijk) regelmatig bezig was met andere zaken dan mijn bagage compleet houden. Dus raakte ik wat zaken kwijt, onder andere een sjaal (nog gekocht in Zweden vanwege de kou!), een T-shirt en mijn mp3-speler (da's zeker de domste fout). Geen van die zaken heb ik echter opnieuw gekocht omdat ik er achter kwam dat ik ze niet meer nodig had eigenlijk (mijn mobiel speelt ook muziek af).

Een hele poos later kocht ik zoals jullie weten een motor in Vietnam. Ik wilde mijn gitaar meenemen en een hele hoop gereedschap, wat ik later maar al te vaak nodig had. Gevolg: alle spullen die ik nodig had om warm te blijven (op een microfleece na) stuurde ik samen met wat willekeurige troep naar huis of gaf ik terplekke weg.

Cambodia kocht  ik een fiets. Mijn rugzak was te groot om mee te nemen, zeker als ik mijn gitaar wilde houden. Gelukkig vond ik in het hostel waar ik verbleef iemand die wilde ruilen met een klein rugzakje, niet groter dan een schoolrugzak (zal later een foto plaatsen van wat nu nog steeds mijn enige rugzak is). Met moeite ging de gitaar dan ook nog mee en in de gitaarhoes stopte ik al mijn boeken omdat de rugzak bomvol zat.

In Thailand kocht en verkocht ik ook weer een hele hoop, onder andere mijn gitaar. Ik was het behoorlijk zat om 'm constant mee te sleuren, niet vanwege het gewicht maar omdat 't erg onhandig was. Ook op de fiets was het een stuk makkelijker natuurlijk. Ook weer spullen naar huis gestuurd trouwens en ik kwam erachter dat je makkelijk al je kleren (niet alleen ondergoed) onder de douche kunt wassen met een flink blok zeep! Geloof me maar, zolang je het grondig doet wordt het echt schoon.

Uiteindelijk kwam dus ik via deze weg op de volgende paklijst (ja, eindelijk dan to the point!):

Documenten:

- Paspoort
- Pinpas(sen) en creditcard (zeker meenemen voor online boekingen)
- Rijbewijs + internationaal rijbewijs (15 euro bij ANWB)
- Duikbrevet + logboek
- Vaccinatie boekje (hoor je officieel bij je te hebben voor sommige landen maar nog nooit naar gevraagd...)

Electronisch spul:

- Camera + memorystick + hoes/portemonnee (stop ik m'n minicamera altijd in haha!)
- Mobieltje zonder simlock, zodat je in elk land een locale simkaart kunt gebruiken
- Mp3-speler voor wanneer je mobiel dit niet kan + oordoppen/hoofdtelefoon
- Bank e-reader (voor mij ABN) voor online bankieren
- USB kabel(s) om de hele zooi met een computer te verbinden
- Opladers en wellicht een adapter als je naar bijv. Australie of de US gaat (ik er tot Australie niet een nodig)

Toiletspullen:

- Tandenborstel + tandpasta
- Lenzen + lenzenvloeistof + lensholder
- Altijd tenminste 2 blokken zeep (lichamelijke hygiene + om kleren te wassen)
- Shampoo (grappig genoeg kun je zeep voor kleren gebruiken maar niet voor haar!)
- Zonnebrand + aftersun

Kleding:

- 3 paar boxershorts
- 2 T-shirts
- 1 goed uitziend shirt met lange mouwen die je makkelijk op kunt rollen
- 1 lange broek, geen jeans want die zijn zwaar en drogen te langzaam!
- 1 riem met verborgen vakje waar je noodgeld + telefoonnummers in bewaard
- 1 driekwartsbroek. Kan ook mooi dienstdoen als zwembroek als je toch niet vaak zwemt
- 1 paar teenslippers, schoenen of sandalen. Zelf deed ik bijna een half jaar zonder schoenen in Azie, totdat ik een jungletrek wilde maken!
- Volgende is optioneel afhankelijk van wat je doet of waar je heen gaat:
- Zwembroek als je WEL veel zwemt of gaat duiken
- 1 paar sokken
- Regenjack (Azie was op de bergen na altijd zo warm dat je het niet koudkreeg van regen)
- Warm vest oid, in ieder geval iets wat je warm kan houden
- Overig spul zoals wat accesoires (ketting, ring e.d.) of dat ene mooie shirt wat je niet zonder kan

Overig:

- Notitieblok + 2 pennen
- 2 boeken waarvan 1 wellicht je reisgids kan zijn
- Pak kaarten (altijd leuk als je wat kaartspellen kent)
- Wat kauwgom
- Zonnebril
- Portemonnee als je die al niet voor je camera had
- Adressenlijst voor ansichtkaarten
- Kleine dagtas die je kunt opvouwen en in je 'grote' tas stopt, voor mij een messengerbag van Converse

~

En dat is dus echt alles wat je nodig hebt. Misschien hier en daar nog wat extra's, maar zelf heb ik met deze spullen gereist en lang niets meer nodig gehad. Misschien lijkt het zelfs veel, maar het past allemaal ruim in het kleine rugzakje dat ik nu heb, ik heb zelfs nog ruimte over om bijv. een paraplu en wat eten mee te nemen (regelmatig bij me gehad). Het is ook lang niet voor iedereen weggelegd hoor, het betekent bijvoorbeeld dat je elke dag was moet doen (iets waar ik nu net zoveel gewend aan ben als bijv. tandenpoetsen). En dat, in plaats van kleding te wisselen, je beter van stad kunt wisselen want je zult niet veel hebben om te dragen! Zorg dus ook dat elk kledingstuk bij de rest van je kleren past! Ennuh, hou het wel schoon. Zelf deed ik echt flink veel was (kost je misschien een kwartiertje per dag zolang je het echt elke dag doet) maar dat zorgde ervoor dat ik regelmatig schoner was dan veel mensen met 20 kilo op hun rug, al was het alleen maar dat die mensen zo gigantisch zweten van al dat gewicht ;-)

Zo, nu heb ik voor mezelf mijn eigen inpaklijst gedocumenteerd en wellicht kan iemand anders er nog wat van oppikken. Vragen?

Groetjes!

Jochem

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Chris:
    21 maart 2011
    We moesten er even op wachten, maar worden dan wel beloond met twee berichten. Bij die tempratuur geen deo? :o
  2. Pim:
    21 maart 2011
    Het geheim is blootgegeven! Maar nu nog een berichtje (incl. schematische weergave) over je inpaktechnieken! ;) Leuk weer even wat te kunnen lezen over je reis!
  3. tijl:
    21 maart 2011
    klinkt goed, ik ga het onthouden voor de volgende keer! heb namelijk altijd 15 kg aan rotzooi mee.
  4. Eli:
    19 februari 2012
    Wauw, handig. Ik kom er net achter dat mijn backpack 45 liter kan herbergen, en dus gedwongen word zo min mogelijk mee te nemen. En met deze lijst gaat dat lukken :) Thanks