Shanghai/Yangshuo

3 mei 2010 - Shanghai, China

Goedenavond allemaal!

Ik zit nu sinds gisteravond (woensdag de 28e) in Hong Kong, gelukkig net op tijd want mijn Chinese visum liep die dag af en ik kom er liever niet achter wat er gebeurt als je te lang in China blijft! Hong Kong is trouwens tot nu toe echt geweldig, ik ontmoet weer net zoals altijd heel veel mensen alleen lijken het er nu nog veel meer te zijn, alleen ben ik hier geen seconde! Vandaag bijvoorbeeld met een Brit naar Stanley, een marktje aan de grens van de stad, geweest. En hij moest zijn nieuwe Chinese visum ophalen zodat ik mooi direct een nieuwe aan kon vragen. Net toen hij weg ging ontmoette ik heel toevallig een paar mensen die ik in Chengdu ontmoet had, en nu net met een kamergenoot afgesproken een bierte te drinken vanavond!

Maar goed, er zit nog een groot gat in mijn reisverslag en dat gaat natuurlijk over mijn tijd in Shanghai en Yangshuo. En dat was me wel een week hoor! Helaas zoals altijd geen tijd om alles te vertellen en ik loop al zo erg achter met mijn verhalen op mijn daadwerkelijke reis!

Eerst  even dit: ik lees nog steeds elke keer al jullie reacties en vind ze heel leuk, so keep 'em coming! Goed om te horen dat het vulkaanprobleem er niet meer is, de memorystick is inmiddels aangeschaft (nu nog een pc vinden die wel goed werkt...) en leuk om te horen dat de Joosses weer gaan verzamelen! En als dit bericht trouwens iets teveel spaties bevat, sorry daarvoor maar ik geloof dat de spatiebalk een beetje kapot is.

Goed, Shanghai! Wat een verrassing als je net uit China komt! Ja, het is een Chinese stad maar het voelt zo veel internationaler dan andere grote steden als Beijing of Xi'an. In Shanghai sprak ik de eerste  middag/avond weer af met de mensen die ik op Hua Shan heb ontmoet, die  allemaal in  Shanghai wonen. We gingen naar een ontzettend druk restaurant (het Polo Restaurant, even voor mezelf zodat ik niet vergeet hoe het heet als ik of iemand anders ooit in die stad komt!) waar we dus echt heerlijk gegeten hebben. Allemaal verschillende gerechten, van gestampte vloeibare erwtensoep met kokosmelk tot een toetje van bruine bonen met een soort slagroom (en beide waren verrassend genoeg zo ontzettend lekker!).

~~~

En ik had alweer geen tijd meer over die avond, het is nu 's ochtends vroeg op maandag de 3e van mei,. ik zit nog steeds in Hong Kong (wat een vette stad!) en ik heb weer even tijd, dus zonder teveel tijd te verspillen ga ik nu gewoon verder met mijn verhaal!

~~~

De volgende dag ging Wei mij de stad laten zien, waarbij we onder andere met de ferry over de rivier gingen, de Bund bezochten, de vele typisch Shanghainese lanes ingingen en naar 'The French Concession ' (een Frans gedeelte van de stad wat naar verwachting echt ontzettend Europees aandoet, net als de rest van de stad trouwens die in vergelijking met andere Chinese steden zoveel Westerser is!). 's Avonds  had ik weer met Jane, de meid die ik in de trein had ontmoet, afgesproken omdat ze mij had uitgenodigd voor een diner bij haar thuis. Wei ging ook mee en Jane had nog een aantal vriendinnen uitgenodigd dus het was erg gezellig. Ze hadden allemaal hun eigen gerecht klaargemaakt   en het was echt ontzettend lekker, iets wat je niet zo snel verwacht als je met studenten  thuis gaat eten in Nederland ;)

De volgende dag moest Wei werken en dus ging ik met Jane naar een oud gedeelte van de stad. Daar een hele tijd rondgelopen en o.a. weer wat gekke dingen gegeten, geen idee wat het allemaal was maar het was lekker! Die avond had ik afgesproken met Wei om de Bund 's avonds te bekijken, maar er kwam voor haar iets tussen waardoor ze niet meer kon komen. Gelukkig ontmoette ik in mijn hostel een Nederlandse meid (Joline) en een Brits koppel (Fran en Darren) waarmee ik die avond mee uit eten ging en later naar een bar in een ander hostel.

Mijn laatste dag in Shanghai was alweer aangebroken de volgende dag. Ik ging met  Joline naar een grote markt, het bekendste theehuis van China (ontzettend uitgebreide ceremonie voor een kopje thee,  heel bijzonder!), we kochten wat souvenirs (die ik inmiddels naar huis verzonden heb) en ik vond eindelijk een geschikte gitaarkoffer, iets wat ik nog niet had en wat echt broodnodig was aangezien de hoes die ik had voor mijn gitaar echt niets voorstelde!

Die avond dineerden we weer met Fran en Darren en sprak ik nog voor de laatste keer af met Wei en Jane bij de Bund. Joline ging ook mee en  ondanks dat we niet heel lang wandelden was het toch leuk, de skyline van  Shanghai is echt indrukwekkend en we hadden het ook gewoon heel gezellig met z'n vieren! Toen dus maar weer afscheid genomen van de twee Chinese meiden en met Joline terug naar het hostel gegaan.

Op aanraden van haar (ze was er zelf net eerder geweest) ben ik de volgende dag met de trein naar Guillin, ten noordwesten van Hong Kong dus  mooi op mijn route, vertrokken. De volgende dag kwam ik na een treinreis van 24 uur (eitje  na de 37 uur van Chengdu  - Shanghai) aan en van daaruit een bus genomen naar Yangshuo, een plaatsje (310.000 inwoners  vinden  ze hier serieus niet de aanduiding stad waard) ten zuiden van Guillin. Daar vandaan weer een taxi genomen naar een minidorpje (en deze was wel echt klein) ten westen van de sta- euh, plaats, waar een Nederlands gerund hostel  zat waar ik de komende vier nachten verbleef.

Het is alweer tijd  voor mij om te stoppen met schrijven maar het is in ieder geval weer een update, ik zal echt proberen zo snel mogelijk meer te posten want er is nog zoveel te vertellen, ik maak in ieder geval genoeg mee, ben gezond en ondanks wat moeilijke beslissingen/gesprekken in de afgelopen dagen (je hoort nog wel meer maar dat ik in Hong Kong zit is een hint) heb ik alles bij elkaar genomen echt de tijd van mijn leven!

Tot schrijfs,

Jochem.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Margrethe:
    3 mei 2010
    Hello! Sounds like you're having a really good time! I almost started to get worried about you (I dreamt you died, silly me) because you hadn't updated your blog! Don't do that again :P

Have I btw told you that I've decided to go interrailing this summer? I'm really looking forward to it, and I'm blogging about it (in Norwegian). So if you want to read it, you can find it on europenext.blogspot.com . I haven't written much yet, but it's coming, it's coming!

Enjoy the rest of your trip :)
  2. Saskia en Ebbing:
    he Jochempie,
    Vanuit een vandaag regenachtig Valencia je bericht gelezen...leuk....leuk wat een verhalen weer.We blijven volgen. We wil wil zeggen vandaag opa/oma/ebbing/siebe en Emma morgen volgt Fieke(is trouwens vandaag jarig). Oma mocht niet mee zaterdag naar Spanje vanwege een ticketvoornaam die niet zou kloppen......hele consternatie ik bij oma gebleven en de rest met het vliegtuig alvast wegnaar Valencia. Gelukkig de volgende dag wel gelukt en arriveerden oma en ik ook !

liefs tot mails of sms groeten van allemaal
  3. Daan:
    super =)
  4. Ray:
    Hey
    Wat ontmoet je veel mensen op je reis en Hong Kong.. wow.. daar zit deal extreme ;)
    Goed dat je eindelijk een gitaarkoffer hebt gekocht, lijkt me trouwens wel een gedoe om hem de hele tijd overal naar toe mee te nemen:p
    Je verhalen zijn echt super leuk om te lezen en krijg er zelf ook gewoon zin in om op reis te gaan haha
    groeten,
    Ray
  5. Jacqueline:
    Hoi Jochem,
    En ook in Groningen vandaag koud en guur........... Tetske zaterdag in de strandtent van Zoutelande begonnen met vakantiewerk, maar nog niet zo druk als gehoopt. Blijft leuk om je verhaal weer te lezen. Bofkont! Lijkt vast af en toe heel onwerkelijk voor je! Succes verder. Veel liefs Jacqueline
  6. Chris:
    7 mei 2010
    Jochem - China zegt (12:14):
    ik zit binnen om te schuilen voor de hitte xD

Ja hier is het ook 12 graden ^^

Souvenirs direct opsturen.... geniaal :)

Heel leuk om te lezen :)

Chris
  7. Wander:
    7 mei 2010
    heey jochem!

alles okee zie ik, net als of het hier lekker weer is haha.
    hey ik zat voor de zomer vakantie te checken om richting thailand te gaan ben je dan daar ook in de buurt ?;) lange tijd geleden dat we bier hebben gedronken haha ^^.

leuke verhalen en we blijven je volgens

groetjes

Wander
  8. Niels:
    8 mei 2010
    Jochem!

Ik lees je verhalen en bekijk je foto's direct als het notificatie-mailtje binnenkomt! Geweldig wat je daar allemaal meemaakt; deze reis zul je nooit vergeten! Ik weet je te vinden als ik een wereldreis ga plannen! Neem er zo lang mogelijk de tijd voor en geniet er van!

Niels
  9. TonnyAn(buurtjes van je oma:
    16 mei 2010
    Ha Jochem, Via je oma kregen we de tip om je reisverslag te volgen. Geweldig zeg. Je schrijft heel beeldend, we zien het voor ons. De foto's vinden we ook prachtig. Goeie reis en tot mailens.
    Tonny de Vries en An van Dam