Xi'an/Hua Shan

15 april 2010 - Chengdu, China

dà jiā hao!

Alweer een tijdje geleden dat ik wat opgeschreven heb, maar er is hier dan ook zoveel meer te doen dan een beeje achter de computer hangen! Ik zit nu in Chengdu, na een nacht in Leshan te hebben doorgebracht, maar laat ik even beginnen waar ik vorige keer ben geeindigd.

Goed, Xi'an dus. Lijkt alweer heel lang geleden voor mijn gevoel terwijl het pas vorige week was! Dinsdag ging ik samen met Liv en Ash, een dude uit de UK die ik in t hostel ontmoette, dan eindelijk eens Xi'an zelf verkennen. En al ging ik er voornamelijk heen voor het Terracottaleger, het bleek een prachtige stad te zijn! Xi'an is een van de weinige steden die zijn oude stadsmuur nog heeft waardoor je het gevoel hebt in een heel klein, overzichtelijk stadje te zijn, terwijl het in werkelijkheid een miljoenenstad is (wat pas duidelijk wordt als je je buiten de muur begeeft). Ook is het een belangrijke stad voor de moslims, met de oudste en grootste moskee van China. En wat is die moskee mooi zeg! Ook bevindt zich een compleet 'muslim district' om deze moskee waar je heerlijk en goedkoop kunt eten en allerlei souvenirs kunt kopen.

Die avond gingen zowel Liv als Ash weer weg uit Xi'an, maar ik was geen seconde alleen aangezien Ibrahim, wie ik in Beijing leerde kennen, diezelfde avond in Xi'an aankwam. Samen zijn we toen wat gaan eten in het muslim district, en toen we over straat liepen leerden we wat Chinese meiden kennen. Ze spraken praktisch geen Engels maar toch hebben we samen de hele avond lol gehad, misschien juist vooral omdat we elkaar dingen duidelijk probeerden te maken zonder elkaars taal te spreken.

De volgende dag probeerden we ze weer op te zoeken (ze vertelden ons waar ze werkten), maar helaas konden we de plek niet vinden. Dus na nog wat plaatsen buiten de stadsmuren van Xi'an te hebben verkend, pakten we 's middags de bus naar Hua Shan, een heilige berg zo'n 3,5 uur van Xi'an verwijderd. Eenmaal aangekomen een hotelletje gezocht een aangezien het inmiddels alweer avond was, gelijk daarna maar wat gegeten. 's Avonds laat besloot Ibrahim, die de volgende dag vanuit Xi'an een vluch naar Shanghai moest halen, dat hij de berg 's nachts ging beklimmen. Ik overwoog nog even mee te gaan aangezien wij het echt goed met elkaar konden vinden, maar besloot toch pas de volgende dag te gaan om echt mijn tijd ervoor te nemen.

Na een rustig nachtje kwam Ibrahim de volgende ochtend weer terug naar het hotel, zeer positief over de beklimming. Na het vaarwel sloeg ik wat eten en drinken in en begon ik aan de beklimming! En na nog geen 5 minuten ontmoette ik een groep mensen waar ik nog enkele dagen mee op zou trekken. Een stelletje van rond mijn leeftijd, Dong, een aardige kerel van 32, en Wei (spreek uit: Way), een meid van 22. Ze hadden elkaar op de bus vanuit Shanghai ontmoet en konden gelukkig voor mij prima Engels. Tijdens de beklimming, die trouwens bestond uit duizenden treden en een uitzicht waar je normaal alleen over kun dromen, wist vooral Wei mij heel veel te vertellen over de verhalen achter de berg, zoals helden die er beproevingen ondervonden of mensen die hun hele leven in een grot op de berg hadden geleefd. 's Avonds kwamen we dan eindelijk aan op de westtop, waar we een hostel voor de nacht boekten en van een schitterende zonsondergang genoten!

Heel vroeg de volgende morgen stonden we dan weer op om de zonsopgang te zien, die nog specialer was. De natuur kwam ech in een keer tot leven en beneden ons hoorden we gezang uit verschillende tempels de nieuwe dag begroeten. Magisch!

De rest van de dag bezochten we de andere toppen, die niet ver uit elkaar liggen, en maakten we de lange afdaling via een ander pad dan we de vorige dag liepen. Iedereen op het stelletje na ging die avond weer terug naar Xi'an, waar we later afspraken om gezamenlijk te eten. Daarna nog met Wei door de stad geslenterd en een heel leuk gesprek gehad (maar nee, concurrentie voor Chispa is het niet hoor ;) ).

De volgende ochtend spraken we weer af en zijn we naar wat gitaarwinkels gegaan. Ik kon het gewoon niet laten, de gitaren zijn ZO goedkoop hier! Uiteindelijk heb ik er een gekocht voor 230 yuan, wat zo'n 23 euro is. Als dat ding na een week al kapot gaat is het het dus nog steeds waard :p 's Middags gingen we naar een kunstmuseum, en wat me echt opviel is dat Chinese schilderijen toch een duidelijk andere stijl hebben dan Westerse. 's Avonds weer afscheid genomen (maar in Shanghai zie ik in ieder geval Dong en Wei weer) omdat ik mijn trein naar Chengdu moest halen!

Dat was afgelopen zondag en vandaag ga ik alweer weg, maar ik ben nu ff moe van het schrijven, vooral omdat dit toetsenbord echt van schijtkwaliteit is en het eindelijk weer mooi weer is, dus ik ben het zat om binnen te zitten! Chinees ijs is heel lekker dus ik denk dat ik daar weer ff naar op zoek ga. Vanavond kwart voor 8 (geen idee hoe laat dat bij jullie is, kwart voor 2 oid?) vertrekt mijn trein naar Shanghai waar ik een whopping 37 uur in zal zitten. Heb in ieder geval al een flinke lading eten ingeslagen en ben ech benieuwd hoe dat gaat worden, maar het was nou eenmaal veeeel goedkoper dan vliegen :p

Groetjes!!!

1. Mark:
    15 april 2010
    Leuk om weer te lezen wat je allemaal meemaakt! Toch ff wat anders dan hierzo.

Shanghai zal vast ook mooi om te zien zijn.

fotootje van de gitaar de volgende keer? :D

Enne veel sterkte met je treinritje :P
  2. Daan:
    15 april 2010
    yay begon al te denken dat je was opgegeten :D
    leuk dat je het nog steeds naar je zin hebt, houden zo
  3. Margrethe:
    15 april 2010
    hey! Dus goed dat je geniet in China, en ik las van opwinding over wat je aan het doen bent. Nederlands is niet altijd gemakkelijk te begrijpen, maar met de hulp van Google Translator past vooral hem. Vooruitblikkend naar hoorzitting over de volgende update! Nog leuke reis op! (I hope you understand my Dutch : P )
  4. opa en oma:
    Grandioos. Voor zover we kunnen leven we met je mee. Je hebt een leuke stijl van schrijven, maar dat wist je natuurlijk al lang. Veel liefs. Oma & Opa
  5. Jacqueline:
    15 april 2010
    Wat hartstikke leuk om te lezen hoe je 'vaart'. Enig enig enig! liefs Jacqueline
  6. Nienke:
    17 april 2010
    Hoe lang 0_o
    damn, en ik zit al te zeuren over anderhalf uur..
    hah, ik ga vanavond lekker barbecuen!
    heb je nog vage dingen gegeten lately? :P
    shanghai klinkt quite awesome, hoop dat je er veel plezier hebt ^^ wel grappig dat je mensen die je eerder ontmoet hebt weer telkens tegenkomt! is dat afgesproken of is jouw route gewoon niet heel origineel? :P
  7. tijl:
    17 april 2010
    ey,

als ik dat zo hoor is het echt een mooi land! Ik hoop dat je je treinreis overleeft hebt. veel plezier nog daar en ik wacht met spanning op je volgende verhaal.
  8. Brandon ziel:
    18 april 2010
    Erg leuk om te lezen dat je steeds nieuwe mensen ontmoet en er een leuke tijd mee hebt.
    Keep it up!
  9. Jochem:
    heyhey,

geen tijd voor compleet blogbericht maar shanghai is vet! Vind het echt heel leuk jullie reacties te lezen so keep 'em coming :p

Treinreis was prima te doen en ik heb ook op de trein hele leuke mensen leren kennen, ben net terug van diner bij een van die mensen thuis (details volgen nog wel :D)

Nee Nienke, in dit gedeelte van China eten ze blijkbaar wel 'normaal', als je sommige van de gerechten normaal kunt noemen tenminste. Ik heb nog niets gegeten wat we in NL ook zouden eten maar de ingredienten zijn tenminste normaal :P

Foto van de gitaar volgt nog wel (hij is nog heel na die lange treinreis!) & yeah Margrethe I can understand your Dutch, even though it has some funny mistakes ;)

morgen misschien een echt blogbericht, nu ga ik slapen!
  10. Margrethe:
    I BLAME IT ON GOOGLE! :D
  11. Saskia en Ebbing:
    19 april 2010
    hoi Jochempie, eindelijk die site van je zus en neef doorgekregen. Prachtige verhalen dag na dag!
    Fijn dat je de 1ste reageerde met een sms stelde dit zeer op prijs.Geniet ze en hou je verhalen vast!
  12. Ome Marco:
    19 april 2010
    wat een verhalen en wat veel contacten
    je hebt zeker weten oma poelie bloed
    lach en de wereld lacht je tegemoed
    ga door ga door ga door ga door hou vast hou vast hou vast die flow