Chengdu

21 april 2010 - Shanghai, China

Hoihoi,

ik heb weer even de tijd gevonden wat op te schrijven. Heb net ontbeten ("Southern pancakes"  heten ze volgens mij, een soort hartige pannenkoeken die je hier overal op de straat kunt kopen voor 2,5 yuan per stuk, en die dingen vullen echt heel goed!) en ga zometeen met een andere Nederlander en twee Britten die ik hier heb ontmoet naar een tempel hier in de buurt.

Dus, ik was gebleven bij  het moment dat ik de nachttrein naar Chengdu nam. Die treinreis van 16 uur  verliep snel. Om 12 uur kwam de trein aan en al snel had ik een hostel gevonden. Daar raakte ik onmiddelijk in gesprek met een kamergenoot, een maffe Fransoos (beetje hippie-achtig) en later kwamen er nog wat Britse meiden binnen, waarmee ik gezien het alweer bijna avond was samen hotpot ben gaan eten. Daarna nog wat rondgelopen door een oud deel van de stad en tot laat nog een biertje gedronken in het hostel.

De tijd in Chengdu ging echt veels te snel. Ik heb nog serieus overwogen Shanghai en wat andere steden te laten zitten om meer tijd in Sichuan (de provincie) door te brengen. Wat een prachtig gebied is het zeg! Alles is groen, zelfs in de steden groeien planten en bomen overal. De mensen zijn, ondanks dat ze geen woord Engels spreken, ontzettend vriendelijk en het eten is heerlijk! Op een avond had ik na 12 uur nog eenbeetje honger, dus liep ik het hostel uit op zoek naar wat te snacken. Op de eerst hoek van de straat was een straatbarbeque (iets wat achteraf gezien blijkbaar overal in China op bijna elke avond en overal gedaan wordt), waar je voor bespottelijke prijzen heel lekker kon eten. Daar raakte ik ook in 'gesprek' met wat Chinezen die een heel klein beetje Engels konden, heel grappig.

Ook ben ik nog naar een pandareservaat gegaan 'ergens' in Sichuan. De grap was namelijk dat ik geen kaart of iets dergelijks had van de provincie en het enige wat ik wist was dat er een heel mooi pandareservaat was in de provincie , ver weg van waar de meeste toeristen heen gaan. Ik beschreef wat ik wist aan de hostelstaff, die me naar een busstation aan de andere kant van de stad verwezen en iets in het Chinees op mijn kaart schreven. Eenmaal aangekomen bij het busstation liet ik et een vragende blik de Chinese tekens zien aan de kaartjesbalie, waarna ik een kaartje voor 40 yuan ontving met nog meer Chinese tekens, een busnummer en een tijd!

Ik had dus echt geen idee waar ik nou heen ging of hoe lang het zou duren, maar uiteindelijk was ik dan 2,5 uur later in een andere stad. Gelukkig had mijn kaart van Chengdu een panda op de voorkant, die ik aan mensen liet zien met een vragende blik. Zo reed ik uiteindelijk met een tuktuk naar weer een ander busstation, waar ik in een minivan met nog twee mensen (ook Chinees, natuurlijk) belandde. Ik was me natuulijk echt aan het afvragen of ik wel de goede kant op ging of dat ik echt compleet verkeerd zat, ik had geen idee waar ik was!

Maar, gelukkig, 45 minuten later, kwamen we dan op de top van een heuvel bij een soort parkingang aan. "Deep Ecological Paradise of Bifeng Gorge" stond er onder een aantal Chinese tekens boven de ingang. Dit was het dus blijkbaar! En gelukkig was het er echt heel mooi! Naast de panda's kon je ook vrij door het reservaat lopen, waarbij ik me af en toe midden in een regenwoud waande. Zoveel bamboe, zoveel groen, helemaal de gekke reis waard!

Ook ben ik nog ergens anders naar de grootste Buddha ter wereld geweest vlakbij een stad/dorp genaamd Leshan (naar Chinese begrippen een dorp met 300.000 inwoners). Ook echt onbeschrijfelijk mooi en ook hier hangt weer een heel verhaal aan, maar ik heb nu al zoveel geschreven! Uiteindelijk kwam het er op neer dat ik helemaal alleen voor die grote Buddha stond, niemand om me heen. En dan torent voor je uit een Buddha van 72 meter hoog, ik heb daar echt lang gestaan zo ontzettend magisch was het. Dat zijn de momenten waar ik het heerlijk vind even alleen te zijn, je kunt zoveel tijd nemen als je wilt en je hebt je gedachten helemaal voor jezelf.

Ik heb nog veel meer gedaan in en buiten Chengdu, zoals met een groepje van het hostel een uitstapje gemaakt naar het platteland en ik weet dat ik in herhaling val, maar het was echt heel mooi en gezellig! Ook bezochten we daar een school en een beeldhouwerswerkplaats (noem je dat zo?), en een tempel die mooi was maar niet uniek (iemand zei een keer tegen mij, once you've seen one temple, you've seen them all). Verder ook nog naar het Tibetaanse gedeelte van Chengdu (Sinchuan ligt ten oosten van Tibet) geweest met een Schot en een Fransman (niet dezelfde als eerst). Die Schot was trouwens een ontzettend aardige kerel, hij vertelde dat hij in China kwam om Engels les te geven maar dat het zo'n verschrikkelijke school/dorp was waar hij in was beland dat hij er letterlijk van weggevlucht is, en nu zat hij vast in Chengdu met hoop op een baan in Shanghai. Helaas heb ik hem alleen die middag goed gesproken aangezien ik mijn trein moest halen (zie mijn vorige bericht).

Die treinreis beviel trouwens prima, ondanks dat het 37 uur duurde. Op de trein ontmoette ik een paar Chinezen, een jongen die 6 levende schildpadden bij zich had, een oude man en een meid van 24. Die oude man sprak gebrekkig Engels maar door de hele tijd dingen op te schrijven en veel gebarentaal konden we toch communiceren. Hij was echt ontzettend aardig en toen ik hem vertelde dat ik in Shanghai nog niets geboekt had, belde hij een aantal vrienden op en viavia vond hij een hostel voor mij voor een goede prijs, waar ik nu alweer 4 nachten geslapen heb!

Die meid bleek ook heel leuk te zijn en een stuk beter Engels te kunnen. Ze bleek in Shanghai te wonen en nodigde me aan het eind van de treinreis zelfs uit om bij haar de volgende dag te komen eten met wat vrienden. Maar over mijn tijd in Shanghai vertel ik wel een andere keer want het is tijd om naar die tempel (deze schijnt wel uniek te zijn ;) ) te gaan!

Jochem.

P.S. Hoe is het daar in Nederland? Ik heb hier zoveel mensen ontmoet die vastzitten vanwege de vulkaanuitbarsting, waaronder die 2 Britten waar ik zo mee weg ga. Merken jullie er veel van?

P.P.S. Eindelijk weer wat nieuwe foto's geupload, we zijn dan eindelijk in Xi'an beland! Toch heb ik nog zooooveel meer foto's die ik jullie wil laten zien, ook nog van Beijing. Hopelijk raak ik mijn camera niet kwijt zoals ik dat nu wel gedaan heb met mijn mp3-speler, die ik in de trein heb laten liggen. Oeps!

1. Margrethe:
    21 april 2010
    We try again: Het is altijd weer spannend om te horen over uw reizen, en het lijkt je erg goed! Ik denk dat het makkelijker is om Nederlandse iedere keer gelezen, hoewel ik op Google Translator gebruiken om te beantwoorden. Ik kijk uit naar het lezen van meer (u moet vaker blog) en je moet je werk genieten! :)

Norwegian: Det er alltid spennende å høre om turene dine, og det virker som du har det veldig bra! Jeg synes at det blir lettere å lese nederlandsk hver gang, selvom jeg må bruke Google Translator for å svare. Jeg gleder meg til å lese mer (du må blogge oftere) og du må kose deg videre! :)
    (I think you should learn Norwegian, that would be really cool)
  2. Janne:
    Hoi Jochem
    samen met janne zit ik wederom een prachtig verhaal te lezen.....
    groetjes
    janne & ome marco
  3. Jacqueline:
    Lieve Jochem,

Het blijft genieten om zo je reis een beetje mee te kunnen beleven. Wat gaaf allemaal! Over je vraag hoe het hier met de vulkanen zit. Het vliegverkeer in Nederland komt sinds vandaag weer een beetje op gang, maar niet in alle Europese landen.

Liefs Jacqueline
  4. Heather:
    22 april 2010
    Klinkt allemaal weer goed Jochem :D Vooral dat eten, hihi!

Mja van die vulkaan.. Ik ben naar engeland geweest vorig weekend, en ik ging met de boot, sowieso al, en die zat werkelijk zo vol. Ik dacht dat we a la titanic onder zouden gaan ;)
  5. Dirk sr:
    Ha die Jochem,
    Nu pas hebben we je gevonden in die grote internet wereld en zijn daar heel blij mee. Wat een belevenissen en prachtige foto's, dat we jouw reis zo mogen meebeleven is een cadeautje. Geweldig!!
    We blijven je volgen, tot schrijvens, liefs de lipsjes rossum
    P.S. Kun je je foto's niet op een memorystick zetten en eventueel vooruit sturen naar Nederland?
  6. Saskia en Ebbing:
    22 april 2010
    Jochempie, leuk om te lezen dat je zo geniet. Goed idee van Karin van die memorystick!....enne als je zin hebt....schrijf eens wat van die lekkere gerechten op! liefs E&S
  7. opa en oma:
    23 april 2010
    Lieve Jochem,
    Wat een belevenissen. Enig om te lezen.
    Ga je nog naar de wereldtentoonstelling in Shanghai? Verleng je dan je visum nog, of ga je door naar Cambodja?
    3 Juli hebben we plannen gemaakt om de Joossesclan weer samen op het strand te verzamelen, helaas zul jij daar ontbreken maar in gedachten nemen we dan toch mee.
    Wat ontmoet je toch veel verschillende nationaliteiten en leuke mensen.
    Je maakt ons vreselijk nieuwsgierig naar je volgende berichten. Voor nu weer heel veel liefs van opa en oma
  8. Dirk sr:
    23 april 2010
    Ha Jochem, je reisverslag leest als een spannend boek. Woorden schetsen landschap en emotie. Respect voor je lef, prachtig dat je overal in de wereld mensen tegenkomt waar je je belevenissen mee kunt delen. Van local groei je tot wereldburger.
    Je verhaal over de panda's doet me denken aan de tijd dat ik panda's heb gehaald uit China voor een 6 maands verblijf op Beekse Bergen.
    tot horens, groetjes Dirk sr.
  9. Pim:
    26 april 2010
    Erg leuk om je verhalen zo te lezen. Je beschrijft het zo goed dat het net voelt alsof ik d'r zelf ben geweest. ;)

Misschien wel een verfilming waard. :P