Beijing

5 april 2010 - Xian, China

Hey allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik mijn blog geupdate heb. Beijing was 1 grote rush waar ik nu moeilijk weer uitkom. Nieuwe stad (Xi'an), nieuwe mensen en ik neem ff een avondje voor mezelf om uit te rusten en jullie weer even op de hoogte te houden.

Allemaal ontzettend bedankt voor de reacties, vind het erg leuk om wat van jullie te horen dus blijf ze vooral posten. Marion, Australië en Thailand heb ik al adressen, maar meer kan nooit kwaad! Voor Brazilië heb ik nog niets (al is dat nog ver weg) dus dat zou echt heel leuk zijn! Pim, de giraffe is coooooool! Ray, check de foto's en ik kan nu al aan mijn lijstje toevoegen: sprinkhanen, rotte eieren, zeepaard, koeienmaag en een hele schorpioen (foto's daarvan volgen nog en ja ik heb alles wat je op de foto's ziet dus wel echt gegeten hoor, de sprinkhanen waren zelfs erg lekker!).

Maar meer over Beijing: na een beetje gewenning, al ben ik nu ook nog niet helemaal gewend aan het vreemde China, werd het echt een fantastische week waarvan ik niet verwacht dat ik die snel weer zal evenaren eigenlijk. Echt heel veel nieuwe contacten gelegd, mede doordat het hostel zo ontzettend leuk was. Elle, Roger, Chris, Ibrahim, Margaretha en bovenal Chispa, om maar even een paar namen te noemen.

Ik heb het al eerder gezegd in mijn vorige post maar eigenlijk is het een soort droom. Af en toe dreig ik te ontwaken als er tegenvallers zijn of als ik weer eens afscheid moet nemen van mensen die ik pas net ken maar aanvoelen als hele goede vrienden. Maar alles bij elkaar was de vorige week toch echt onwerkelijk gaaf. De Verboden Stad, Tian'anmenplein (roflmaozedong gezien daan!), De Temple of Heaven, fietsen door de stad, de wandeling over de Chinese muur met Chispa, de gekste dingen gegeten, de gekste mensen ontmoet, het voelt bijna alsof ik al een jaar weg ben geweest.

Over Chispa, dat is een meid uit Hong Kong waar ik de eerste avond ontmoette en de rest van de week het echt zo ontzettend leuk mee heb gehad. We hebben het er veel over gehad maar ik ga toch echt verder met mijn reis, en niet meteen na de eerste week alles helemaal omver gooien voor iets wat waarschijnlijk toch tijdelijk is. Doet wel pijn eigenlijk maar ik denk dat het zo beter is. Weet niet of ik haar in Hong Kong op ga zoeken, zou ik heel graag willen maar dat zou dingen misschien weer te ingewikkeld kunnen maken :(

Maar goed, zo'n week sloopt je wel, waarbij je niet meer slaap krijgt dan 5 uur per nacht en ik hoopte eigenlijk gisternacht op de slaaptrein naar Xi'an te kunnen slapen maar dat is er niet van gekomen (ik kan gewoon echt niet slapen in een trein!). Vandaag dus 'alleen' even met Liv, Deense meid die ik ook in Beijing ontmoet heb, naar het terracottaleger van Qin Shi Quan, de eerste echte Chinese keizer, geweest. 6000 terracottasoldaten die allemaal uniek zijn en opgesteld staan in een gigantische hal die meer dan 2000 jaar geleden het graf van de keizer bewaakten. Blij dat ik het gezien heb en het was erg indrukwekkend, maar moe dat ik was! Ik heb net even wat geslapen en duik zometeen weer mijn bed in, eerst zo een potje pool winnen ;)

Het beste naar jullie allemaal en heeeeel af en toe mis ik jullie echtwel hoor!

再见, Jochem.

P.S. Chinees is wel zo'n idiote taal!Ik heb dus van o.a. Chispa en ook Roger (student Chinees in Beijing) echt een stuk meer erover geleerd en het is echt idioot moeilijk. Communiceren met de Chinezen gaat dus helaas niet verder dan hallo, sorry, dankjewel en geen probleem!

P.P.S. Volgens mij is internet in China pas net ontdekt ofzo want mijn internetverbinding is overal traaaaag. Zal proberen zoveel mogelijk foto's te uploaden maar het loopt dus wel allemaal flink achter met mijn verhalen!

1. Nienke:
    heeey!
    wow, je ontmoet wel veel mensen daar!! klinkt echt superleuk :) dat meisje op de foto's, is dat chispa? ze is wel schattig ;)
    ik zou er als ik jou was wel langs gaan als je 'toch in de buurt bent', houdt t lekker spannend :P
    grapje, maar je kan altijd zien wat er gebeurt toch? :)

nouja, tot de volgende blog (als je nog muziek-wensen hebt hoor ik het wel :D) en heel veel plezier :D
  2. Bjorn Jansen:
    Hey,

Klinkt allemaal echt geweldig hoor!!
    Dat je zo weinig tijd voor slapen hebt, betekend dus dat je prima vermaakt ;-)
    Veel plezier verders!

Greetz Bjorn
  3. Daan:
    roflmaozedong!!
    : D
  4. Chris:
    5 april 2010
    Ja, als je meer slaap zou krijgen was er gewoon niet genoeg te doen... niet zo zeuren Jochem ^^

Insecten eten... de rillingen lopen over mn rug..... iel

Maar leuk om te lezen dat je al zoveel mensen hebt ontmoet en het zo naar je plezier hebt :)
  5. Heather:
    5 april 2010
    Ik wil het meisje eerst goedkeuren :O
  6. Pim:
    5 april 2010
    Die sprinkhanen zien er inderdaad ook heel... smakelijk uit. :P Het zal wel een lekkernij zijn. ;) Maar hier hou ik 't even bij de paaseitjes!

Ook leuke dame trouwens ;)
  7. Jacqueline:
    6 april 2010
    Lieve Jochem,

Wat ontzettend gaaf om je verhalen te lezen en wat een ervaringen. Ongelooflijk. Ik vind je een kanjer!

Wat leuk om te lezen dat je zoveel leuke mensen ontmoet. Succes verder met je reis en ik blijf je lezen. Liefs Jacqueline (je tante uit Groningen dus)
  8. Bart:
    7 april 2010
    Wat geweldig allemaal Jochem!!
    Als je nog voor eind augustus naar Brazilië gaat kun je langs Rahel, die zal je met open armen ontvangen maar je ontmoet dan wel weer 100 anderen;)
  9. San:
    13 april 2010
    什麼場效應管所有!
  10. Margrethe:
    13 april 2010
    Heihei! Just wanted to tell you I've found your blog, and I'm looking forward to read more (even though Dutch is a bit hard to read and understand). Hope you enjoy the rest of your trip! : )