Stockholm!

24 maart 2010 - Stockholm, Zweden

Hallo allemaal,

wat later dan verwacht maar ik schrijf alsnog maar ff een berichtje. Toen ik woensdag dan eindelijk op het vliegtuig stapte vond ik het toch wel erg spannend. Blijkbaar zo spannend dat ik mijn paspoort had laten vallen zonder het te merken en dat er een steward langs mijn stoel kwam die hem had gevonden. Lekker begin dus, want als je iets NIET moet kwijtraken is het wel je paspoort!

Gelukkig ging het daarna en stuk beter. De hele vlucht met mijn buurman gepraat die voor een Zweeds bedrijf werkt en regelamtig heen en weer reist. Hij was ook vaak naar China geweest dus dat leverde genoeg gespreksstof op :)

Eenmaal aangekomen viel me gelijk 1 ding op, het is hier ongelofelijk koud! Er ligt ook nog op veel plekken sneeuw (helaas nog even geen foto's omdat ik niets kan aansluiten op deze pc). Het was al best laat en dus pikkedonker toen ik in Stockholm aankwam met de bus, want het vliegveld lag op een uur afstand.

Het hostel was ook nog even lopen maar gelukkig makkelijk te vinden. Wel voelde het heel erg vreemd aan.  Ik had die ochtend nog gebeld om de deurcodes te krijgen omdat in de mail stond dat de receptie gesloten was na zessen. Dus ik liep helemaal alleen dat hostel binnen en er was helemaal niemand, ook geen gasten of wie dan ook. Wel hingen er bordjes met richtingen (het hostel is op de bovendste verdieping van een groot gebouw) en was er bij de receptie een briefje voor mij achtergelaten met wat instructies als welke kamer ik in moest en wanneer ik moest betalen. Helaas had ik ook de kamer voor mij alleen en al is een beetje privacy wel lekker, ik voelde me hier wel ongemakkelijk bij als je voor de eerste keer helemaal in je uppie bent in een vreemde stad. Ook was de computer kapot dus ff een blogje schrijven zat er niet in. Nadat ik weer even de stad in was gegaan om te eten ben ik maar gaan slapen aangezien ik moe was van de vlucht en toch ook wel de spanning die je voelt op zo'n dag.

Gelukkig bleek het de volgende dag allemaal een stuk aangenamer. Wat ontbijt gehaald bij een supermarkt en daarna de stad verkent. Ook ben ik nog naar het Vasamuseum gegaan, een heel museum gebouwd om een destijds splinternieuw schip dat 300 jaar geleden gezonken is in de haven van Stockholm na slechts 1500 meter te hebben gevaren. En het gave is dat ze dat schip in de jaren '60 van de vorige eeuw weer hebben gevonden en nu dus in dat museum geplaatst hebben.

Ik geloof dat ik die dag wel minstens 10 kilometer gelopen heb dus ik was blij om rond half 7 weer terug in het hostel te zijn om even wat te eten. Daar ontmoette ik toen wat Duitsers en Spanjaarden waarmee ik een biertje dronk. Ook kwam er op een gegeven moment een Nederlander van rond de 40 het hostel binnen die een ontzettend toffe gast bleek te zijn en waarmee ik tot 3 uur s nachts nog heb zitten lullen in de keuken. Die kerel had echt ontzettend veel verhalen, van de boerderij waar hij hier in Zweden op woonde tot de avonturen die hij beleefde op zijn motor.

Maar goed, uiteindelijk wil je toch wel eens slapen dus gingen we beiden maar eens naar onze kamers. Op mijn kamer bleek dan toch eindelijk nog iemand er bij gekomen te zijn, waar ik ook nog een tijdje mee heb staan lullen.

Uiteindelijk dus niet veel slaap gekregen maar ik heb het in ieder geval naar mijn zin hier! Vandaag ga ik even naar het tourist office om te informeren naar een mooi kasteel dat iets buiten Stockholm schijnt te liggen waar de man in het vliegtuig het over had, want de stad heb ik nu wel een beetje gezien heb ik het idee. Dus ff genoeg getypt nu, ik ga weer lekker op pad!

Groetjes Jochem

P.S. En sorry naar de mensen die mij hebben gesmst de afgelopen dagen, maar het is nu op dit moment ontzettend duur voor mij om terug te smsen aangezien ik nu met elk smsje buiten mijn abbo ga, wat dus in combinatie met het feit dat ik in het buitenland ben echt goed geld kost. In ieder geval allemaal wel heel erg bedankt voor jullie steun!

1. Niels:
    Hey Jochem,

Ik zal regelmatig op je blog kijken! Ben benieuwd naar je verhalen en foto's. Leuk dat je zoveel contact heb met andere reizigers uit allerlei landen. Pas goed op jezelf en geniet er van kerel!
  2. Daan:
    26 maart 2010
    Blij dat je het naar je zin hebt, houden zo!
  3. Heather:
    26 maart 2010
    Hoe meer connecties hoe beter ;) Leuk man! Als je tijd over hebt, ikea bezoeken ;)