Leven op een budget in Thailand

6 juli 2011 - Perth, Australië

Het volgende schreef ik 's avonds laat op de dag dat ik vanaf Chumpon vertrok. Ik dacht op dat moment, laat ik eens kijken wat ik hier nou uitgeef in euro's. Gelukkig beschreef ik ook mooi wat ik die dag deed en kan ik dat nu dus voor mijn blog gebruiken.

40 Baht = 1 euro

's Ochtends:
Check uit hotel. Eet beneden in het (relatief dure) restaurant ontbijt. Het ontbjt bestaat uit een flinke kop thee, versgeperst sinaasappelsap, 2 stuks toast met jam en boter en een grote kom cornflakes gemegd met vers fruit (appel en pineapple) en melk. Gratis Wifi! Kosten: 140 Baht = eur. 3,50

's Middags:
Tijdens het fietsen wordt het best heet. Twee keer stop ik om wat te drinken, telkens 10 Baht = 2x10 = eur. 0,50. Daarna lunch ik best laat, een grote kom noodlesoep voor 30 Baht. Water (met ijs) is gratis en daar maak ik gretig gebruik van. Later vraag ik een politieagent of hij een hotel weet; na me eerst naar een te duur (600 Baht!) hotel verwezen te hebben, rijdt hij me met de fiets achterop in een politie-pick-up truck (?) naar een goedkopere. Ik betaal 270 Baht voor een kamer met TV, bureau, badkamer en last but not least: gratis water again. Na wat uitgerust te hebben fiets ik wat rond en koop ik een cornetto (20 Baht = eur. 0,50). Kosten: 340 Baht = eur. 8,50

's Avonds:
De rest van de middag rust ik nog wat meer uit en lees ik mijn boek. Na een paar uur wordt het donker en ga ik naar de markt om avondeten te kopen. Uiteindelijk kom ik terug met gepaneerde gamba's met saus, een bakje dikke noodles/spaghetti met vlees en groenten en een zakje pineapple pieces. Vroeg naar bed! Kosten: 40 Baht = eur. 1,-

Totale kosten 1 dag: Eur. 13,-

Ja, Thailand was niet erg duur! Hier in Australie vind je nog niet een gedeelde slaapkamer in een hostel voor  600 Baht/15 euro, laat staan een hotelkamer. Ohja en de reden waarom ik pineapple schreef was omdat ik op dat moment echt niet op het Nederlandse woord (ananas natuurlijk!) kon komen. Gek he?

Nog even wat over hier in Perth, ik heb nog zo'n drie weken te gaan voor ik ontslag neem bij Avis! Veel van mijn vrienden hier zijn weer vertrokken en een paar goede collega's stoppen er binnenkort ook mee, en het voelt voor mij dus ook langzaam als tijd om te vertrekken. De monteur op mijn werk heeft mijn auto een flinke opknapbeurt gegeven en binnenkort helpt hij me met de laatste kleinigheden, mijn laatste huur heb ik net betaald, ik ben nog op zoek naar wat kampeerspul en dan ben ik aan het einde van juli helemaal klaar om te gaan! Het plan is om naar het noorden te rijden, langs de kust. Grofweg zal de route Broome - Darwin - Alice Springs - Adelaide - Melbourne - Sydney worden, en onderweg hoop ik dan nog wat boerderijwerk te vinden. Da's trouwens een rit van bijna 10,000 km, Australie is iets groter dan Nederland ;-) Ik plaats hier en daar ook nog wat advertenties om te zien of iemand mee wil rijden, maar ik zie er ook niet tegenop om weer alleen te reizen. Vooral met een auto heb ik dan weer een enorme vrijheid, ik kan niet wachten!

Tot die tijd hoop ik ook nog mijn blog up te daten tot aan nu, zodat ik niet meer in het verleden blijf hangen =)

Groeten!

Jochem